Sabtu, 2 Ogos 2008

Khasiat Tempinis.

Pernah tengok pokok tempinis? Saya rasa tentu ramai yang tidak pernah tahu tentang pokok tempinis. Apatah lagi menengok pokok tersebut. Kalau orang kampung ramai yang tidak pernah tahu atau nengok poko tempinis, saya rasa orang bandar lagilah. Kat bandar mana ada pokok tempinis.
Sebenarnya saya sendiripun baru tahu tentang pokok tempinis. Sebelum itu saya dah biasa nengok pokok ni, tapi tak tahu pula itu menrupakan pokok tempinis dan jauh sekali untuk mengetahui tentang khasiatnya.
Suatu petang, di pinggir hutan, saya terserempak dengan seorang penunggang motosikal yang membawa selonggok besar daun-daun di atas para belakang motosikalnya.
Perasaan ingin tahu saya terus bertanya "daun apa tu"?
Katanya, "daun tempinis".
"Nak buat apa?" tanya saya lagi.
"Bagi makan kambing", katanya.
"Bagi makan kambing?" soal saya lagi kehairanan. "Kambing makan daun hutan?"
"Daun nilah bagus untuk kambing. Kalau kambing hitam makan daun ni, bulunya akan berkilat macam kita sapu dengan minyak kelapa", terang lelaki itu lagi.
"Mananya kambing sihatlah bila makan daun ni?", spontan saya bertanya.
"Memanglah...", sengih lelaki itu.
Kesimpulannya, saya mula berfikir bolehkah pokok tempinis ditanam secara komersial? Sekarang ni terdapat ramai penternak kambing di negara kita, kalau dibekalkan daun tempinis kepada mereka, mungkin ternakkan mereka akan cepat membiak dan pendapatan mereka tentulah akan berlipat kali ganda.
Kita renung-renungkanlah...
Tapi yang nyatanya batang tempinis ini memang keras. Maka pokok tempinis yang besar-besar terus menjadi mangsa pembalak haram. Kayu tempinis katanya tinggi harganya.
Saya akan siarkan gambar pokok tempinis nanti.

Tiada ulasan: